Barnehageforum - Observasjonsskjema - ressursanalyse

Bruk ressursanalyse til å få en bedre oversikt over det enkelte barns ressurser.

ANNONSE
Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer Barnehageforum.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Pedagogisk dokumentasjon – Kommunikasjon, språk og tekst

Pedagogisk dokumentasjon - start med hva de voksne gjør! I rammeplanen er det klare krav. Begynn med disse.

Les mer >>

Observasjonsmetoder - Kontaktbarometer og barnebarometer

Målet med denne metoden er at en skal kartlegge hvilken type kontakt (+ positiv, -negativ eller 0 kontakt) personalet har med det enkelte barn i løpet av f.eks. en uke.

Les mer >>

Observasjon som nyansatt - daglige inntrykk

Dette er et bra verktøy for de nyansatte. Her kan du utnytte din nye kollegas friske blikk på barnehagen.

Les mer >>

Hva er dokumentasjon og når blir den pedagogisk?

Begrepet dokumentasjon viser til noe som har skjedd, noe som er avsluttet. Dokumentasjon er dermed fortidsrettet og «historisk», retrospektiv og statisk.

Les mer >>

Observasjonsskjema – barns bråk og krangling under frilek

Den beste måten å evaluere barnas atferd på er å foreta strukturerte observasjoner og å snakke med barna.

Les mer >>

Observasjon – løpende protokoll

Dette er kanskje den metoden som er mest benyttet i barnehagen, men den er ikke enkel i bruk.

Les mer >>

Vurderingsområder

Å strukturere vurderingsarbeidet er viktig. Hva skal vurderes, når og av hvem?

Les mer >>

Om å skape kultur for bruk av pedagogisk dokumentasjon

Artikkelserie om pedagogisk dokumentasjon: DEL 1 - Kort teoretisk innføring

Les mer >>

Observasjonsmetoder - barns sosiale ferdigheter

Skjemaet kan gi en god indikasjon på hvordan barnet fungerer i barnegruppen

Les mer >>