

Det viktigste er å få leke – egne lekminner
Er det noe du godt kunne tenke deg å leke som du ikke har prøvd ennå?
Les mer >>Leken fødes på stellebordet
For at leken skal utvikles må vi leke med barna, lære dem å forstå lekesignalene og å skille «på liksom» fra «på ordentlig»
Les mer >>Barnehagens betydning for små barns lek og lekende samvær
Ellen Os skriver om barns lek og lekende samvær og den voksnes rolle.
Les mer >>Barn som ikke leker er voksnes ansvar
Hvorfor har en del barn vansker med å komme med i leken? Hvorfor tar noen barn aldri initiativ til lek med andre?
Les mer >>Her lever rolleleken!
Hvordan legger man til rette for god rollelek? Vi har snakket med to barnehager som har leken høyt på prioriteringslisten.
Les mer >>Leken er kjennetegnet ved selvbestemmelse
Med fri lek forstås som regel at barn helt uten påvirkning fra voksenverdenen setter i gang og selv bestemmer hva de vil leke, med hvem og hvordan. Dette er en vesentlig dimensjon, men leken er allikevel aldri helt ”fri”.
Les mer >>Hva er det viktigste dere gjør for å gi leken gode vilkår?
Det helt grunnleggende både for leken og det vi ellers gjør i barnehagen, er hvilket barnesyn og hvilke holdninger til barn vi har, mener Hanne Nesfeldt
Les mer >>Det er ikke lek alt som gir læring
Lek og læring brukes om hverandre som om de var to sider av samme sak. Det er de ikke. Læring er alltid til stede i leken, men leken er slett ikke alltid til stede i læringen, slik noen vil ha det til. Spørsmålet er hva vi verdsetter mest.
Les mer >>Dinoideer
Dinosaurer er noe som virkelig kan fasinere barn. Enkelte kan sitte i evigheter og lage lange fortellinger med figurene.
Les mer >>