Glemt passord
Vær bevisst på den makten som ligger i språket når du skal ha samtaler med foreldrene.
"Du må si til mamma at det ikke er lov til å ha med Pizza i matboksen"
En fortelling fra en far som har fått innsikt i hvordan det kan være å arbeide i barnehagen
Hvordan kan en fabulere rundt et abstrakt tema som vennskap på måter som ikke krever at alle snakker det samme språket like flytende?
Dette er en studentoppgave fra en førsteklassestudent som ser på sammenhengen mellom barns selvfølelse og samspillet mellom voksne og barn.
Hva kan skje når personalet tar med seg stoppeklokke inn i garderoben og sjekker hvor lenge barn må vente på å få hjelp?
Hvorfor oppstår det så mange konflikter mellom barn og voksne, og barn imellom?
Blir du usikker når barn reagerer med sinne og sterke følelser? Lurer du på hvordan du skal møte disse barna?
Når får unger egne meninger? Hvilken kompetanse kreves av voksne lyttere?
Jesper Juul har klare meninger om bruken av timeout i barnehagen og hjemmene.
Dette er en klassiker av en artikkel
Dette er første del i en spennende artikkelserie om emosjonell og sosial trening i barnehagen.
Mange er usikre på hvordan de skal forholde seg til barns medvirkning. Hvor skal man begynne? Her er et verktøy for diskusjon i personalgruppen.
Er du ute etter et forståelig teorigrunnlag for samspill og relasjoner, så finner du det her!
Hundeides temaer for godt samspil var en del av "Programmet for foreldreveiledning som ble satt i gang av Barne- og familiedeartrementet
En av de viktigste bøkene som er skrevet om læring, samspill og dialog mellom barn og voksne i dagens barnehage, sier Astrid Manger om boka Lyttende pedagogikk. Selv har hun vært så heldig å få oversette den.
Går det an å skape en pedagogikk der lek og læring integreres?