Gjennom kreative månedstema og praktiske oppgaver har barna fått utforske både språk, samarbeid og skaperglede på egne premisser.

På Kleppelunden SFO har elever fra 3. og 4. trinn vært aktive deltakere i det nasjonale prosjektet Tid for lesing. Gjennom de ulike temaene og aktivitetene har elevene fått kjenne på stor skaperglede og mestring.

Kreative oppfinnelser fra elevene ved Kleppelunden skole.

Oppfinnelser og fri fantasi

Torstein Fjelde, som jobber på Kleppelunden skule, forteller at de har hatt stor suksess med de ulike temaene. Fjelde trekker spesielt fram «oppfinnelser» temaet som de jobbet med i vår.

Barna fikk velge om de ville delta, og alle som ble med valgte å jobbe i grupper. Med egne nettbrett søkte de inspirasjon på nettet, og etter hvert som idéene tok form, bygget de sine egne maskiner – helt uten innblanding fra voksne. Prosjektene ble dokumentert med bilder og tatt i bruk i den daglige leken på SFO.

Prosjektet skapte stort engasjement og stolthet blant barna.

Torstein Fjelde
Kleppelunden skole

– Vi ser at barna har utviklet både kreativitet, samarbeidsevner og kommunikasjon gjennom dette prosjektet. Det har også vært mye diskusjon og refleksjon underveis, forteller den ansatte ved Kleppelunden.

En del av en nasjonal lesesatsing

"Tid for lesing - SFO" er en del av regjeringen sin leselyststrategi 2024–2030, og driftes av Nasjonalt lesesenter ved Universitetet i Stavanger. Målet er å gjøre lesing til en lystbetont og sosial aktivitet i SFO, gjennom månedlige temaer som kombinerer lesing, skriving og skaperglede.

Prosjektet tilbyr:

  • Ferdige aktivitetsopplegg og inspirasjonsfilmer
  • Digitale og fysiske ressurser på bokmål og nynorsk
  • Mulighet for å sende inn barnas bidrag til den nasjonale SFO-boka, hvor alle deltakere får forfatter- og illustratørdiplom

 Fra kjellermonstre til robotdrømmer

Kleppelunden er én av mange SFO-er som har latt seg inspirere av prosjektets månedstemaer. Over hele landet har barn bygget alt fra kjellermonstre til resirkulerbare roboter, de har tegnet og de har skrevet egne historier og egne bøker.

Kirsti Thisland, rådgiver ved Nasjonalt lesesenter og som jobber med SFO-boka, kan fortelle at engasjementet har vært overveldende. 

Kirsti legger sist hånd på SFO-boka.

 

Til høsten havner noen av alle de tekstene som er skrevet på SFO-er rundt omkring i landet i bokform. Da lanseres den store SFO-boka.

SFO-boka blir historier av barn, for barn.

Boka er inspirert av «Barnetimeboka». Barnetimebøkene var et prosjekt i NRKs radioprogram «Lørdagsbarnetimen» , der barn fra hele landet, gjennom 50 år samarbeidet om å skrive fortellinger.

SFO-boka er inspirert av "Barnetimeboka"

- Det var stor stas å få «Barnetimeboka». Fikk den til jul, mimrer Thisland. I Barnetimebøkene fikk barna et rom hvor de selv kunne fortelle, og det er det samme vi ønsker for SFO-boka. Barn som skriver og tegner historier for andre barn. Barnetimeboka var en stor suksess, så det er jo lov å håpe at SFO-boka også havner under mange juletrær. Alle SFO-er som har bidratt til boka kommer til å få et eksemplar, forteller Thisland.

Snømannen som forsvant

Ved Løpsmark skole sin SFO i Bodø ble det skrevet mange bøker.  Åtte år gamle Sarah Lilleeng skrev og tegnet boka «Snowman». Den handler om to søstre som lager en snømann. Dagen etter den var laget så var den plutselig borte vekk.

Sarah Lilleeng viser fram boka hun har skrevet og illustrert (foto:privat)

- Jeg hadde lyst å skrive om en snømann, og så kom jeg på dette med de jentene og at det begynte å snø, forteller Sarah.

Hva synes du om å jobbe med å skrive de bøkene?

-Det er veldig gøy, og det er kjekt å gjøre det på SFO. Vi pleier å være på SFO i noen timer, og da er det bra å bruke tiden på skriving.

To av de mange bøkene som ble laget ved Løpsmark skole ble det film av. Historiene ble lest av skuespillere og deler av teksten ble animert. En av bøkene var Sarah sin og den ble vist foran alle på SFO’en.

- Det var spennende at min bok kom på skjermen og at det var så mange som skulle se den. Det var litt flaut, men mest kult.

 

 

Skuespiller Christian Eriksen leser boka til Sarah Lilleeng

Har begynt å skrive bøker på fritiden

Eirin Gryt som er SFO-leder ved Løpsmark skole i Bodø forteller at Tid for lesing har gitt masse skriveglede til barna.

- Ja, det har gitt veldig stor motivasjon hos ungene. Det er veldig mange som går på SFO i Norge og det er ikke sikkert at akkurat din historie kommer med i SFO-boka, men det ga ungene en kjempeboost å delta og gjøre en god jobb. Og så var det kjekt at alle fikk illustratør og forfatter-diplom.

Eirin Gryt er leder ved SFO på Løpsmark skole 
(foto: privat)

Har du et inntrykk av at ungene har blitt bedre på å lese og skrive av å gjøre dette i SFO-en?

-Jeg opplever at de er blitt bedre på å skrive historier og klarer på en måte å komme i gang med å skrive. Jeg hører om unger som skriver bøker hjemme også. Så de blir inspirert og får en ny hobby på en måte.

Så da kommer neste nobelprisvinner i litteratur for Norge for Bodø kommune?

- Ja, absolutt.

På Kleppelunden trekkes det frem hvor enkelt det er å bruke ressursene fra Tid for lesing. Nettsiden er oversiktlig, og det tilgjengelige materialet gjør det lett å sette i gang med nye prosjekter. Barna får velge om de vil jobbe alene eller i grupper, og det legges stor vekt på frivillighet og medbestemmelse.

– Vi tvinger ingen til å delta. Det er viktig at barna får velge selv, og det gir dem eierskap til det de skaper, sier Torstein Fjelde.

I Bodø sitter en fornøyd 8-åring som har fått forfatter- og illustratørdiplom. Det å lage egen bok har gitt mersmak.

-Ja! Jeg fikk lyst til å skrive mer etter at jeg laget boka «Snowman».
BLI MED PÅ TID FOR LESING I SFOHer finner du spennende tema, inspirasjon og aktiviteter for å skape leseglede og engasjement i din SFO! I Tid for lesing i SFO skal det være gøy å lese! På denne siden finner du forskjellige tema med interessante og spennende aktiviteter som dere enkelt kan komme i gang med på deres SFO. Nå har vi snart lagt bak oss et år med gøyale tema og aktiviteter og vi er helt overveldet av den gode responsen fra SFOer rundt om i landet. 

Vil du lære mer om Tid for lesing SFO? 

Sjekk ut denne SFO spesialen av podkasten «Tid for lesing og lytting». Her deler Gunn Helen Ofstad og Kirsti Thisland fra Nasjonalt lesesenter innsikt om prosjektet og hvordan det inspirerer barn til å lese, skrive og skape – både i og utenfor SFO. 

Wordpress

Spotify

Barn har rett til noen å leke med!

Barnehageforum har intervjuet Berit Bae om barns medvirkning og blant annet kommet frem til at barn har rett til å ha noen å leke med! Intervjuet er et godt utgangspunkt for diskusjoner om barns medvirkning i barnehage og SFO.

Les mer >>

Barnesamtaler på SFO

I løpet av et år på SFO har vi mange ulike samtaler med barna. Dette inkluderer hverdagssamtaler, alvorlige samtaler, vanskelige samtaler og samtaler med foreldre og barn. Men her vil vi rette oppmerksomheten mot det vi kaller barnesamtalen – en strukturert og planlagt samtale som setter barnets trivsel og medvirkning i fokus.

Les mer >>

Elevdemokrati i SFO

SFO er en arena hvor elevmedvirkning skal stå sentralt og hvor demokratiske prosesser kan gjennomføres i praksis. Som læringsarena er SFO ofte sterkt undervurdert. Her har vi et potensiale med svært mange muligheter dersom vi bare legger til rette for det.

Les mer >>

Frokost og disko på morgenen

Under konferansen Kvalitet i SFO 2020 besøkte vi to morgenåpninger. Haukås SFO og Alvimhaugen SFO er på sitt beste allerede når ungene kommer på morgenen. Bli med på besøk.

Les mer >>

Barns medvirkning i SFO/AKS – en holdning, ikke en metode

Å arbeide med barns medvirkning i SFO/AKS handler ikke først og fremst om å bruke riktige metoder, men om hvordan vi voksne tenker om og ser på barna. Våre holdninger og vår pedagogiske forståelse danner grunnlaget for en praksis som fremmer medvirkning. Vi må skape en kultur der barn opplever at deres stemmer har verdi og betydning.

Les mer >>

Hvorfor skal vi høre på barns meninger?

Når får unger egne meninger? Hvilken kompetanse kreves av voksne lyttere? I fire uker fremover skal vi på SFOnett ta for oss temaet "Barns medvirkning". Vi starter med å se litt på historisk utvikling og noen erfaringer fra barnehagen.

Les mer >>

Utviklingstrappen for barns medvirkning i SFO

Utviklingstrappen for medvirkning i SFO er en modell som hjelper oss å tilpasse barns innflytelse til deres alder, modning og behov for støtte. Trappen består av fire trinn – eller nivåer – der vi gradvis gir barna mer ansvar og medskaping i hverdagen. Samtidig endres voksenrollen fra styrende til støttende, etter hvert som barna utvikler ferdigheter i å ta initiativ, samarbeide og uttrykke egne ønsker og behov. Modellen er inspirert av Ila SFO sin utviklingstrapp.

Les mer >>

Oda i trappen

Hvordan kan en trapp, en seksåring og overivrige foreldre lære oss noe om barns medvirkning?

Les mer >>

Kvalitetstid ved Sørli SFO

Ved Sørli SFO omtaler de tiden før kl 1530 som kvalitetstiden. De aller fleste barna er da på SFO. Det gir en ro til å bygge kvalitet. Bli med på filmbesøk hos "Sørlianerne" som de selv kaller seg på denne flotte SFO.

Les mer >>