Glemt passord
Dette er del to i Øyvind Olsholts serie om filosofi i barnehagen. Den tar for seg fagområdet Etikk, religion og filosofi.
Dette er del fire i Øyvind Olsholts serie om filosofi i barnehagen. Den tar for seg fagområdet Kunst, kultur og kreativitet.
De fleste spedbarn spiser det meste av det vi tilbyr dem, men fra barna er ganske små utvikler de en egen smakspreferanse.
Marthe har jobbet i SFO i til sammen 17 år, de siste 12 ved Volden skole i Tønsberg. Hun har alltid vært opptatt av å jobbe kreativt med barn, og har hatt god mulighet til dette gjennom arbeidet sitt. I flere år har hun hatt kunstgruppe i SFO.Denne gangen kan vi lære hvordan vi lager tredimensjonelle fisker.
Her er flere fine leker som passer som aktiviteter på barnehagens uteområde eller til skogturen
Nystekte lapper med syltetøy eller brunost smaker fantastisk ute på tur!
Hverdagens språkarbeid
Bergen satser på språk
Å kartlegge språkmiljøet
To gode arbeidsmåter
En studie om naturens effekt på barnas språk, viser at det gror bedre i naturen
Hvordan kan barnehagen støtte barn i å bruke språk i ulike aktiviteter?
Det er forsket mye i forhold til barn når det gjelder språkutvikling og atferd hver for seg, men det er forsket langt mindre på sammenhengen mellom språk mestring og mestring av sosialt samspill spesielt i forhold til førskolebarn.
Her får du et lite tips på hvordan språkstimulering i hverdagen kan forsterkes med enkle virkemidler.
I denne fagoppgaven diskuterer studentene hvordan små barns språk blir kommunisert til den voksne i barnehagen gjennom bevegelser og kroppsuttrykk.
Hva gjør man når barnet ikke begynner å snakke eller har en forsinket språkutvikling?
- og hvorfor er barnehagen så viktig på dette området?
Dette planleggingsskjemaet er hentet fra "Ås kommunes idehefte for rammeplanen". Det er en enkel og nyttig måte å skaffe en oversikt over hva barna lærer av et opplegg rundt 17. mai.
Språk skal bygges! Barna og personalet er språksnekkerne. Snakkepakken er verktøykassen!
Har vi kommet dit at det faktisk har blitt for mye fokus på språk og språklæring i barnehagen?