

Lederskjønn og handlingskompetanse
Den pedagogiske lederen har en dobbeltfunksjon, der h*n bruker faglig skjønn som base for handlinger i det pedagogiske arbeidet med barna, samtidig som h*n har ansvaret for at resten av personalet lærer hvordan tilsvarende handlinger utføres.
Les mer >>Effektiv eller effektfull ledelse?
En kolibri gjør 80 vingeslag i sekundet, en svale gjør bare 5. Så hvem er best til å fly?
Les mer >>Lederen har ordet!
Jeg begynte å arbeide som styrer fordi jeg har en visjon som jeg tror sterkt på
Les mer >>En vanskelig, men viktig invitasjon
Alle landets barnehager er stengt. Men noen barn skal likevel få et tilbud i barnehagen. Det gjelder barn som har foreldre i samfunnskritiske jobber, og sårbare og utsatte barn. Dette stiller barnehagen overfor en ganske enkel jobb - og en litt vanskeligere jobb.
Les mer >>Fikk økt kompetanse på flerkulturelt mangfold
Hva skjer når vi åpner opp for det flerkulturelle mangfoldet i barnehagen? To barnehager i Stavanger har deltatt i et utviklende prosjektarbeid.
Les mer >>Hjelp de nye lederne i gang
Praktiske startvanskeligheter, kollegial ensomhet og en uklar autoritet gjør den første tiden som leder vanskelig for mange
Les mer >>