
Les også
Også de yngste barna er kompetente
Barnehagene legger ofte mest vekt på det verbale når de skal dokumentere barns læring. Skal vi forstå hva de yngste barna lærer, må vi bli mer opptatt av kroppsspråk og det fysiske, mener Lena Edlund.
Les mer >>Vi må jobbe aktivt for å styrke barnas psykiske helse
Når foreldrene føler seg trygge på de ansatte i barnehagen, så gjør barna det også. Derfor er den gode og tette dialogen så viktig, påpeker psykologen.
Les mer >>Vi trenger ikke tid til refleksjon – vi trenger mot!
Refleksjon er kanskje pedagogens viktigste verktøy, men mange sier de mangler tid til refleksjon.
Les mer >>Lekens utviklingshistorie
Hva er lek? Forfatteren gir oss her et innblikk i lekens historie
Les mer >>Førskolelærer, form framtiden!
I dag er det viktigere enn noen gang at førskolelærerne viser sitt profesjonelle ansvar, slik at ikke politikere, økonomer og jurister alene får legge premissene for hva som er en god barnehage. Hva må vi gjøre for å få til denne oppgaven, og hva kan vi lære av historien?
Les mer >>Ulike læringssyn
Hvilket læringssyn har du? Er du bevisst ditt eget syn? Les artikkelen og du blir kanskje klokere på det.
Les mer >>